Sinds ik de vorige keer het idee van de enige echte Quote 500 lanceerde, maakt mijn brein aardig wat overuren. Voor diegenen die het gemist hebben, in deze Quote 500 staan bedrijven en instellingen die voor echte rijkdom zorgen. Omdat ze goed zijn voor de aarde én goed zijn voor de samenleving. In mijn hoofd ontstaat een plan van aanpak en ook de inhoudsopgave is al redelijk ingevuld.
En om dat blad zo meteen ook echt in de schappen te laten verschijnen, heb ik vooral een gesprek met jou voor ogen. Want hoe kijk jij daar eigenlijk tegenaan? Wanneer is voor jou een instelling of bedrijf goed voor de aarde én goed voor de samenleving?
Voor mij is het betalen van eerlijke prijzen (en daarmee het betalen van een eerlijk loon) een belangrijke pijler.
Ingegeven door bedrijven die zogenaamd je pakje gratis verzenden en vervolgens de pakketbezorger uitknijpen. Of de supermarkt die op de kleintjes let, behalve op de kleintjes van zijn toeleveranciers. Dat vind ik dus niet zo goed voor de aarde én zeker niet zo goed voor de samenleving. Terwijl dit best makkelijk om te draaien is. Met een beetje uitleg over waarom je pakketje verzenden geld kost (er eet namelijk een gezin van), of je pak melk meer dan een eurootje waard is (omdat de gul gevende koe daarmee een beestwaardig bestaan heeft en we onze leefomgeving niet verpesten met te veel mestuitstoot), willen wij dat als consument toch best betalen.
Nu hoor ik de helft van de lezers (of misschien wel jullie allemaal) denken; ja hoor echt niet. Niet alle consumenten willen dat betalen, want niet alle consumenten kunnen dat betalen. En dat is volgens mij een behoorlijke dooddoener. Waar bedrijven en helaas ook sommigen in de politiek, zich maar wat graag achter verschuilen. Want beste bezwaarmakers, als die bedrijven een eerlijke prijs rekenen, dat kan juist iedereen het wél betalen! Dan heeft onze pakketbezorger namelijk een fatsoenlijk loon. En kan die boer met minder koeien een beter smakende melk afleveren én voldoende leefgeld overhouden.
Een Bol.com of een Albert Hein zal dus niet snel in mijn waardevolle Quote 500 voorkomen. En een Eosta of een Tony Chocolonely juist wel.
Wat vind jij een belangrijk voorwaarde voor een bedrijf of instelling om in deze enige echte Quote 500 te komen? Laat het me weten!
Meeblazen