We zijn aan de wandel in de duinen. Om mijn verhaal kracht bij te zetten gebruik ik één van de vele zichtbare bomen als metafoor. Ik vraag me hardop af wat wij als mens eigenlijk teruggeven. Wat is de zuurstof, beschutting, schaduw of bouwstof die wij teruggeven aan ons ecosysteem? Al filosoferend komen we op het idee (vraag me niet hoe, maar hier komen we echt terecht) om onze eigen Quote 500 samen te stellen. Maar dan met bedrijven en instellingen die waarde teruggeven. Bedrijven en instellingen die goed zijn voor de aarde en goed zijn voor de samenleving.
Thuis probeer ik gelijk Sander Schimmelpenninck via twitter te contacten. Helaas blijkt Sander zelf niet zo bereikbaar voor mijn ideeën als ik voor zijn berichten. Daarbij is Sander natuurlijk inmiddels geen Quote redacteur meer. Maar gezien zijn gezonde portie weerstand tegen de ‘vermarkting’ van onze maatschappij, lijkt hij mij alsnog een veelbelovende ingang. En wellicht een partner in crime.
Op de site van ‘de Quote 500’ probeer ik hun toegevoegde waarde te achterhalen. Die is zo goed opgeborgen, dat het mij niet lukt om hem te vinden. Veel meer dan van de rijken voor de rijken, kan ik er tussen de regels niet uit opmaken. En ben vervolgens ontzettend benieuwd naar hun definitie van rijk. Ben je rijk als je veel geld hebt? Of ben je vooral rijk als je tevreden bent met wat je hebt en iets toevoegt binnen jouw eigen ecosysteem?
In onze boom metafoor kunnen wij de analogie van geld ook niet helemaal lekker vinden. Zou het een soort vervanger voor de boomsappen zijn? Of de voeding in de bodem?
Maar ik dwaal af. Want bij zo’n idee hoort natuurlijk ook een plan. Waarin nagedacht wordt over welke bedrijven, instellingen of verenigingen er in aanmerking komen voor deze Quote 500. En waarin staat hoe we komen tot een heldere en transparante ranking. Of misschien moet ik veel kleiner beginnen en aan jou, de lezer van dit stukje, vragen wie er in jouw top drie zou staan.
Het resultaat zie ik in ieder geval al helemaal voor me. Dan ligt onze Quote, inclusief vijfhonderd machtige verhalen, overal op tafel. In wachtkamers, vergaderruimtes en thuis. Verhalen waar we niet over uitgepraat raken bij de koffie op kantoor, bij de bakker op de hoek. Verhalen die onze kijk op rijkdom compleet verandert. Die ervoor zorgen dat onze volgende Quote 500 er standaard anders uit ziet.
P.s. Sander, als je dit initiatief net zo gaaf vind als ik, ik ben wel direct bereikbaar!
Meeblazen