Het staat in de kerndoelen van ons onderwijs: Leraren worden geacht onze kinderen klaar te stomen om informatie te beoordelen in discussies.
Al googelend kom ik erachter dat het woord discussie dezelfde wortels heeft als de Engelse woorden percussion en concussion. Het betekent letterlijk dingen opbreken of uiteenslaan. Bij de uitleg op internet staat dat het gericht is op winnen vergelijkbaar met het oude computerspelletje Pong (voor de jongeren onder ons: Pong lijkt op een spelletje pingpongen op de computer).
Ik moet zelf bij het woord discussie denken aan een discus en discuswerpen. Een oude gewoonte om in strijd een rare vorm (soort gevuld bord) zo ver mogelijk weg te gooien. En aan dis de kus oftewel zorg er vooral voor dat je het niet eens wordt met elkaar en dat je elkaar niet (te) lief gaat vinden, want dan ben je verloren.
Dat ‘spelen voor de winst’ hebben we overigens wel heel ver doorgevoerd. We discussiëren elkaar suf op social media, bij talkshows, in vergaderingen en tegenwoordig ook op hoog niveau, waarbij we ons eigen gelijk neerzetten tegenover het ‘fake news’ van de ander.
Hoe anders is dat met het woord dialoog. Dit uit het Latijns afkomstige woord betekent letterlijk ‘door het woord’ of ‘vanwege het woord’ en is erop gericht om iets gezamenlijk te maken door met elkaar van gedachten te wisselen en samen iets NIEUWS te creëren. Iets wat behoorlijk uit zwang lijkt te zijn.
Overigens best grappig dat het woord dialoog in het Nederlands de woorden dia en loog in zich heeft. De dialoog met elkaar aangaan klinkt dan als het onderling uitwisselen van gelogen beelden. Hier zit een kern van waarheid in als je je bedenkt dat onze woorden en gedachtes zijn opgebouwd uit onze eigen mallen of brillen waardoor we naar de wereld kijken. ‘Fake news’ bestaat dus eigenlijk niet. ‘Gekleurd door onze eigen ervaring en overtuigingen nieuws’ wel. Dat bekt niet zo lekker, maar lijkt mij wel interessanter. Want door het uitvogelen en delen van deze unieke ervaringen en overtuigingen kunnen we met elkaar wijzer worden. Tenzij dat juist niet tot de kerndoelen van je onderwijs, je bestaan of je presidentiële opdracht behoort natuurlijk.
Meeblazen